Nieprawidłowe reakcje na pokarm – objawy (część III)

Nieprawidłowe reakcje na pokarm mogą dawać spektakularne objawy, przeoczenie których byłoby niezwykle trudne, ale równie skutecznie podszywają się pod inne choroby lub też dają symptomy tak „zwyczajne”, że trudno rozpoznać w nich nieprawidłowości. Może właśnie z powodu różnorodności objawów, spora część alergologów z którymi pracowałam byłaby wstanie zdiagnozować chorobę nawet na podstawie bólu zęba, a hasło „badania wykazują, że wszystko jest w porządku, ale to na pewno alergia” spotykałam nie tylko jako dietetyk, ale również jako rodzic.

 

Czytaj dalej

Alergia i nietolerancja pokarmowa – produkty spożywcze (część II)

Zastanawialiście się kiedyś ile jest produktów spożywczych, na które człowiek może się uczulić lub nabawić nietolerancji pokarmowej? Ja jestem tego ogromnie ciekawa i najczęściej spotykam szacunki obejmujące od 70 do 160 artykułów spożywczych (wiele zależy od dokładności), choć widziałam również opracowania mówiące o ponad 300 produktach żywnościowych, które mogą wywołać nieprawidłowe reakcje naszego organizmu. Ogrom.

 

Czytaj dalej

Alergia i nietolerancja pokarmowa – przyczyny

Alergie pokarmowe to temat rzeka… bo człowieka, jak się okazuje, potrafi uczulić prawie każda żywność, a objawy bywają podstępne i czasami trudne do powiązania z żywnością. A uczulonych jest coraz więcej, według danych z 2011 roku z alergiami pokarmowymi zmagało się około 250 milionów ludzi na świecie. I liczba ta niestety ciągle wzrasta. Jeśli połączymy alergie i niealergiczne reakcje na pokarm czyli nietolerancję pokarmową to osób zmagających się z dziwnymi i niepokojącymi objawami na skutek tego co jedzą zaczyna być naprawdę dużo.

 

Czytaj dalej

Mleko – część II

Mleko to produkt w różnorodny sposób wpływający na nasz organizm, stanowiący źródło wielu składników pokarmowych: składników mineralnych, białka, laktozy oraz wbudowanej w nią galaktozy, tłuszczy, witamin. Każda z tych grup wpływa na zdrowie człowieka – warto dowiedzieć się w jaki sposób oddziaływuje na nas mleko, zanim ulegnie się modzie na picie lub niepicie tego produktu.

 

Czytaj dalej

Alkohol w dnie moczanowej

Miałam napisać drugą część o mleku, jednakże ostatnio bardzo wiele osób pyta mnie o alkohol w dnie moczanowej, więc postanowiłam najpierw umieścić wpis na ten temat. Bo jak to jest, że prawie nie ma puryn a szkodzi? I czy można od czasu do czasu? I jaki? A więc może czasami dałoby się przemycić odrobinę…

 

Czytaj dalej

Mleko – część I

Mleko jest ostatnio kontrowersyjne – powstała cała masa publikacji (mniej lub bardziej naukowych) udowadniających, że mleko jest złe, a mimo wszystko wiele ośrodków żywieniowych poleca jego spożycie codziennie. A już po przedstawieniu nowej piramidy żywienia, gdzie nabiał pyszni się na dość eksponowanej pozycji, usłyszałam naprawdę wiele głosów zdziwienia i potępienia: czyżby ci żywieniowcy w ogóle nie czytali badań?
Postanowiłam więc napisać kilka słów (a coś mi się wydaje, że będzie to kilka wpisów) o mleku – tak jak ja je widzę, na podstawie swojej wiedzy i pytań do mnie kierowanych.

 

Czytaj dalej

Zawód dietetyk

stos papierówDietetyka to niesamowicie ciekawa dziedzina nauki, o której mogłabym opowiadać bardzo długo. Jednak, gdy ktoś zadaje mi pytanie czy warto kształcić się w tym kierunku, wcale nie jest mi łatwo odpowiedzieć. Codzienne zawodowe życie dietetyka jest bowiem zdecydowanie inne od tego co wyobrażają sobie potencjalni kandydaci do tego zawodu.

 

Czytaj dalej

1600 kcal – czyli krótki kurs układania jadłospisu dla 7-9 latka

OdchudzanieUmieściłam już wpis o tym, jak w łatwy sposób bilansować jadłospis 1800 kcal – czyli takie menu na którym aktywna osoba schudnie, a drobna kobietka z pracą siedzącą utrzyma wagę na stałym poziomie. Czasami jednak trzeba odchudzić 7-9 letnie dziecko (odchudzanie młodszego to zadanie dla specjalisty), o niskiej aktywności fizycznej. Na co dzień taki młody człowiek potrzebuje około 1600 kcal dziennie i taka ilość wystarcza mu, aby rosnąć i działać. Gdy trzeba schudnąć nie obniżamy dziecku ilości spożywanych kalorii, ale planujemy dzień tak, aby aktywniej żył.

 

Czytaj dalej

Dieta w nadczynności przytarczyc

Byłam przekonana, że napisałam już cały cykl o chorobach tarczycy i przytarczyc, aż tu nagle zgłosiła się do mnie osoba z pytaniem o nadczynności przytarczyc, o której nie wspomniałam ani słowem – stąd też postanowiłam uzupełnić wpisy. Zwłaszcza, że nadczynność przytarczyc to schorzenie niezwykle skomplikowane dietetycznie.

 

Czytaj dalej

Białko w wegediecie

Jesteśmy krajem mięsożerców i większość z nas schabowego w obiedzie traktuje jako gwarant dobrego wyżywienia – a to niekoniecznie prawda. Kiedy osoba starsza spotyka osobę na diecie wegetariańskiej, albo o zgrozo wegańskiej, często jawi jej się ona jako niedożywiona i zdecydowanie niedoinformowana, albo poniekąd złośliwie tkwiąca w swych mylnych przekonaniach. I choć sytuacja w ostatnich czasach się znacznie polepsza, to jednak nadal do dietetyków piszą zmartwione babcie, że ich wnuki pozbawione są właściwego żywienia, bo „nie jedzą mięsa, a rosną…” A w praktyce dietetyka zarówno wegedieta, jak i dieta tradycyjna oznacza po prostu pełnowartościowe żywienie.

 

Czytaj dalej

1 2 3 18