Orzechy a kamica szczawianowa

nerkaDieta w kamicy szczawianowej wymaga pewnych ograniczeń dietetycznych, wykluczenia wielu prozdrowotych produktów i jeśli ktoś przyzwyczajony jest jeść w pewien określony sposób, to może to być dla niego dość trudne przeżycie. Nic więc dziwnego, że niedawno dostałam komentarz — pytanie: „Nie ma absolutnie żadnego rodzaju orzechów które były by ok? Czym można by je zastąpić w diecie??” I postanowiłam to sprawdzić.

 


Źródła

Przeszukałam kilka książek dotyczących dietetyki, ale te jednogłośnie wskazują, że każdy rodzaj orzechów wyklucza się w kamicy szczawianowej. Postanowiłam jednak być uparta i w końcu dokopałam się do artykułu z 2007 roku (więc niejako wiekowego, w kilku miejscach cytowanego, nikt nie podważył zawartych tam informacji), który dotychczas mi umknął. Artykuł ten ukazał się w Journal of Food Composition and Analysis, dotyczy frakcji rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej szczawianów w orzechach i jest dość ciekawą odpowiedzią na zadane mi pytanie. Niestety w sieci dostępne bezpłatnie jest tylko streszczenie.

Dawna analiza

W artykule tym M. M. C. Ritter i G. P. Savage zwracają uwagę, że dotychczas większość opracowań podaje zawartość szczawianów w 100 g orzechów w następujący sposób:

szczawiany w mg/100g
migdały447 – 491
orzechy nerkowca260 – 263
orzechy laskowe221 – 223
orzeszki piniowe196 – 199
orzeszki ziemne131 – 148
orzechy włoskie70 – 77
orzechy pekan62 – 66
pistacje46 – 51
orzechy makademia40 – 43

I choć od opublikowania artykułu minęło ponad 10 lat, to ja znajduję takie dane jeszcze w publikacjach z tego roku.

Szczawiany frakcji rozpuszczalnej

Tym razem postanowiono zwrócić uwagę na frakcję rozpuszczalną szczawianów i w efekcie uzyskano następujące wyniki:

szczawiany frakcji rozpuszczalnej w żołądku mg/100gszczawiany frakcji rozpuszczalnej w jelitach (mg/100g)
migdały538,8222,7
orzechy nerkowca225,3216,8
orzechy laskowe212,1187,6
orzeszki piniowe496,4581
orzeszki ziemne147,1115,8
orzechy pekan162,8155,1
pistacje67,476,5
orzechy brazylijskie492304,5
kasztany83,972,3
masło orzechowe158,9129,1
wiórki kokosowe6,60

I od razu, dla dociekliwych powiem, że uzyskane tu wyniki wydają się wyższe niż w pierwszej tabeli, bo badano produkty suche — czyli takie które pozbawia się wody.

Co to nam dało?

Takie całkiem inne podejście do badania wiąże się z tym, że ilość jaką wchłaniamy jest najogólniej rzecz ujmując ilością rozpuszczalnych szczawianów w jelitach (a nie w żołądku). I dla większości z omawianych orzechów ilości te były znacznie mniejsze niż wynika z prostego przedstawienia ilości szczawianów w nich zawartych. A jeżeli wiemy już ile wchłaniamy, to może warto się zastanowić czy wszystkie je trzeba wykluczyć.

Można jeść czy nie?

Ogólnie badacze sugerują, że orzechy mogą być dopuszczone do diety osób z kamicą szczawianową i ryzykiem choroby serca oraz że podobnie jak inną żywność, powinno się je podzielić grupy*:

przeciwwskazanedo spożycia w umiarkowanych ilościach
migdały, orzechy brazylijskie, orzechy nerkowca, orzeszki pinioweorzechy laskowe, miłorząb, pekan, orzeszki ziemne, pistacje, kasztany jadalne

* Jeżeli jakiegoś rodzaju orzechów nie ma wymienionego, to dlatego że nie mam o nim danych.

Radzą jednak przy okazji — że dobrze jest łączyć orzechy z produktem bogatym w wapń, tak by jeszcze bardziej zminimalizować ilość wchłanianych szczawianów.

Moja opinia

Bardzo rzadko zdarza się by do dietetyka przyszła osoba z tylko kamicą szczawianową, najczęściej jest tych schorzeń znacznie więcej. Jeżeli więc dowiaduje się, że u osoby obciążonej chorobą serca, nadciśnieniem, cukrzycą, problemami z poziomem lipidów we krwi, mogę wprowadzić umiarkowane ilości wybranych orzechów to bardzo chętnie będę z tego korzystała. Oczywiście kluczową sprawą będzie zrozumienie tego co to znaczy „umiarkowana ilość” — ja bym sięgała po nie w nie większej dawce niż 15–30 g raz na kilka dni. Zdecydowanie (patrząc na dane) częściej decydowała się na kasztany jadalne i orzeszki pistacjowe (oczywiście nie solone!) i do tego preferowałabym ich dodatek do jakiejś sałatki z produktem bogatym w wapń lub choćby jako posypkę do jogurtu naturalnego.

O tym tematyce kamieni szczawianowych można przeczytać również:

Obrazek: dream designs / FreeDigitalPhotos.net

One comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *