Prolina i hydroksyprolina

Przeciw miażdżycy

W miażdżycy dochodzi do zmian w budowie ścian tętnic – odkładają się w nich blaszki tłuszczu, w efekcie dochodzi do zgrubienia i stwardnienia ścian. Na proces ten ma wpływ wiele czynników dietetycznych – nie tylko, jak często się wydaje – cholesterol. Takim składnikiem, który również wpływa na prawidłową budowę ścian tętnic, jest mało znany aminokwas – prolina. Prolina, wraz z witaminą C wpływa na wytwarzanie kolagenu w komórkach naczyń krwionośnych. Dzięki temu organizm ma większą szansę utrzymać stabilną budowę ścian tętnic, ale również zmniejsza się ryzyko osadzania blaszek tłuszczu.

 


Rola w organizmie

Prolina jest jednym z tych aminokwasów, które organizm potrafi w razie potrzeby sam wytwarzać z argininy i kwasu glutaminowego, a który w organizmie człowieka odgrywa wiele podstawowych funkcji:

  • jest potrzebny do syntezy białek – w związku z tym jego zapotrzebowanie jest największe np.: w okresie wzrostu, w czasie choroby, podczas gojenia się ran czy chociażby u osób aktywnie trenujących,
  • stanowi ważny element białek tkanki łącznej, zwłaszcza kolagenu – niezbędnego do prawidłowej pracy stawów i ścięgien, ale również odpowiedzialnego za elastyczność skóry,
  • uczestniczy w odpowiedzi immunologicznej organizmu,
  • bierze udział w reakcjach przeciwutleniających.

Niedobór proliny

Jak już wspominałam prolina to aminokwas, który nasz organizm potrafi syntezować – trudno więc mówić o niedoborach tego składnika. Jednak niektóre badania wskazują, że w okresach gdy potrzebujemy znacznie więcej białek (np.po rozległych oparzeniach) może dojść do pewnych niedoborów:

  • zaburzających prawidłową budowę ścian tętnic,
  • prowadzących do niedoboru kolagenu (a przez to prowadzących do np. problemów ze stawami),
  • obniżenia wydajności organizmu.

Hydroksyprolina

Hydroksyprolina to pochodna proliny występująca głównie w kolagenie, niezbędna do utrzymania prawidłowej budowy tkanki łącznej. W związku z tym, bywa ona wykorzystywana do diagnozowania chorób kości np. osteoporozy młodzieńczej – w której występuje wzrost poziomu hydkroksyproliny w moczu. Jest to jednak również związek stosowany np. w środkach kosmetycznych w profilaktyce i redukcji rozstępów oraz dla rozjaśnienia naskórka.

Źródła

Bogatym źródłem proliny są produkty bogate w białko, a więc:

  • mleko i jego przetwory (szczególnie sery),
  • jaja,
  • mięso i podroby,
  • rośliny strączkowe,
  • żelatyna,
  • ale również produkty, których z białkiem nie kojarzymy – produkty zbożowe (mąka pszenna i żytnia, kasze), korzeń pietruszki, szczypiorek a także orzechy, migdały, a także nasiona i ziarna.

Zapotrzebowanie na prolinę i hydroksyprolinę możemy pokryć z własnej syntezy, a jakby tego było mało prolina jest aminokwasem bardzo rozpowszechnionych w żywności, więc łatwo dostarczyć sobie prawidłowe ilości wraz z posiłkami.

Zdjęcie: Suat Eman / FreeDigitalPhotos.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *