Selen

Selen stanowi bardzo ważny mikroelement, którego brak prowadzi do wielu komplikacji zdrowotnych (nowotwory, choroby serca). Dlatego warto wiedzieć w jakich produktach spożywczych znajduje się selen i stosować je w swoim jadłospisie.

Czy wiesz, że….

mężczyźni potrzebują więcej selenu, połowa jego zasobów gromadzi się u nich w jądrach i części przewodów nasiennych przyległych do prostaty, a wraz z wytryskiem nasienia tracą oni część tych zapasów.

Rola

Selen w organizmie człowieka:

  • wchodzi w skład enzymu znajdującego się w krwinkach czerwonych, którego rolą jest zabezpieczenie ich przed hemolizą w obecności nadtlenków,
  • uczestniczy w syntezie białek ustrojowych,
  • bierze udział w tworzeniu glutationu – związku ochronnego dla komórek, który zabezpiecza je przed wolnymi rodnikami i toksycznymi związkami chemicznymi,
  • neutralizuje działanie aflatoksyny,
  • ochrania przed nowotworami,
  • zwiększa liczbę plemników i poprawia ich ruchliwość,
  • chroni witaminę E przed utlenianiem,
  • zapobiega stłuszczeniu wątroby.

Niedobór

Niedobór selenu prowadzi do zaburzeń w tworzeniu paznokci, osłabienia mięśni oraz zaburzeń pracy serca, jest również przyczyną niemocy płciowej.

Braki selenu zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby układu krążenia.

Selen a inne składniki odżywcze

Wchłanianie selenu obniża:

  • nadmiar witaminy C,
  • występowanie metali ciężkich i siarki,
  • nadmiar węglowodanów prostych.

Wchłanianie selenu zwiększa się w diecie bogatej w witaminę A i E.

Nadmiar

Zbyt duże stężenie selenu prowadzi do:

  • wypadania włosów,
  • drażliwości,
  • stanów zapalnych skóry,
  • biegunki,
  • metalicznego posmaku w ustach,
  • czosnkowego zapachu potu i oddechu.

Źródła

Dobrym źródłem selenu są owoce morza, chude czerwone mięso, otręby, kiełki zbożowe, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby morskie. W warzywach i owocach selen występuje w ilościach śladowych.

Żywność naturalna wystarcza aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na selen, należy tylko pamiętać, żeby spożywać posiłki regularnie, stosować różnorodne artykuły i najczęściej wybierać produkty nieprzetworzone.

Zdjęcie: scottchan / FreeDigitalPhotos.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *