Radykalna dieta Davida Kirscha

Dietę tą wymyślił David Kirsch i opisał w książce „Nowojorski system radykalnej przebudowy ciała”. Jest to jeszcze jedna dieta, z tak ostatnio modnej grupy, diet niskowęglowodanowych. Ponadto ograniczeniu podlegają również tłuszcze, ilość przyjmowanego pożywienia, zaleca się rygorystyczne przestrzeganie jadłospisu oraz planu treningów. A plan treningu opracowany przez Kirscha jest niezwykle wymagający – w końcu autor jest właścicielem klubu fitness i specjalistą od treningu indywidualnego.

 


Faza pierwsza

Opracowany system jedzenia podzielony jest na trzy fazy. Pierwsza – najbardziej rygorystyczna, wyklucza z żywienia produkty z 6 list (zwanych A, B, C, D, E i F – od pierwszych liter angielskich nazw wybranych produktów spożywczych). I tak spożywać nie wolno:

  • A – alkoholi, a także kawy,
  • B – bagietek, bułek i chleba – tak naprawdę wszystkich produktów zbożowych i skrobiowych (w tym ziemniaków),
  • C – czereśni, malin itd. – po prostu wszystkich owoców,
  • D – deserów i słodyczy,
  • E – wszystkich produktów mlecznych,
  • F – makaronów.

Zważywszy na bogatą listę produktów zabronionych proponowane w książce jadłospisy są dość monotonne, np:

  • śniadanie – koktajl białkowy,
  • obiad – pieczony indyk, brukselka, mieszanka warzywna,
  • kolacja – koktajl białkowy,
  • oraz dwie przegryzki (chociażby jako II śniadanie i podwieczorek) – np. jajecznica z białek i 10 migdałów.

Nie jest to w jakikolwiek sposób zbilansowany jadłospis – zawiera ok. 1200 kcal, brak w nim witamin i składników mineralnych. Należy pamiętać, że David Kirsch promuje również własną serię suplementów, więc do czegoś tak banalnego jak bilansowanie posiłków się nie zniża.

Aktywność fizyczna

W przypadku każdego odchudzania aktywność fizyczna jest bardzo ważna. W tej diecie stosuje się wręcz mega-dawki ćwiczeń – założenie jest takie, że powinniśmy w ramach tych treningów stracić od 1500 do 2000 kcal na dzień. Codziennie należy poświęcić przynajmniej 45-90 minut na:

  • intensywny zestaw cardio (np. pajacyki na przemian z biegiem po 10 minut),
  • ćwiczenia siłowe,
  • stretching (ćwiczenia rozciągające),
  • oraz ćwiczenia spalające tłuszcz – joga, pływanie.

Autor przewiduje również, że w domu będziemy mieli (a jak nie, to do kosztów diety trzeba doliczyć) hantle, piłki stabilności, piłki lekarskie różnych wielkości. Nie jest to więc najtańszy sposób odchudzania.

Warto również zdawać sobie sprawę, że ew. bóle mięśni, nie zawsze są spowodowane treningiem. Diety bogatobiałkowe prowadzą do zakwaszenia organizmu i mogą m.in. powodować silne bóle mięśni i stawów.

Faza II i III

W fazie II można codziennie spożyć jeden posiłek zawierający węglowodany – najlepiej śniadanie lub obiad. Faza trzecia dopuszcza już prawie wszystkie produkty spożywcze, nadal jednak zakłada się dość ścisłe przestrzeganie niskokalorycznego jadłospisu – i ma być to model na całe dalsze życie. Od czasu do czasu można spożyć tzw. „oszukańcze posiłki” – bez tych drobnych „oszustw” jadłospis jest stale niedoborowy pod względem kalorii, więc nie wolno o nich zapominać. Dieta ta przypomina bardzo dietę South Beach.

Efekty

Dieta Davida Kirscha jest dietą dla zdesperowanych, którzy w krótkim czasie chcą wiele schudnąć i potrafią utrzymywać reżim w żywieniu i treningach – przez pierwsze dwa tygodnie bilans energetyczny dostarczanych posiłków i wydatków organizmu jest tak nieproporcjonalny, że osiągnięcie spektakularnych efektów nie jest trudne. Niestety ich trwałość jest wątpliwa – większość osób dotyka później efekt jojo, czyli wracają do poprzedniej wagi, a nawet tyją bardziej. Ponadto wiele osób obserwuje efekty niedoborów składników mineralnych (zwłaszcza wapnia i żelaza) oraz witamin.

Zdjęcie: nuttakit / FreeDigitalPhotos.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *