Metionina

Dla urody

Silne i zdrowe włosy, piękna skóra, wytrzymałe paznokcie – to nie tylko atrybuty urody, zdrowia, ale również wskaźnik jak bogata w składniki odżywcze jest nasza dieta. I choć o wpływie jadłospisu na skórę i włosy już pisałam, to przy metioninie nie sposób nie wspomnieć o jej roli kosmetycznej – bowiem aminokwas ten wpływa na mieszki włosowe i stymuluje wzrost włosów, reguluje procesy rogowacenia naskórka i paznokci – a efekty prawidłowej podaży metioniny naprawdę widać w lusterku.

 

Rola

Metionina w organizmie człowieka pełni wiele różnych funkcji:

  • wpływa na przemianę lipidową,
  • uczestniczy w procesie transmetylacji,
  • jest niezbędna w syntezie choliny, kreatyny, adrenaliny,
  • jest ważnym regulatorem układu nerwowego i mięśniowego – szczególnie istotnym dla utrzymania prawidłowego wzrostu i stanu tych tkanek,
  • neutralizuje wolne rodniki – dzięki czemu działa stabilizująco na DNA i działa przeciwnowotworowo,
  • jest potrzebna do biosyntezy cysteiny, karnityny, tauryny, lecytyny,
  • spowalnia proces degradacji białek w stanach chorobowych i oparzeniach,
  • przeciwdziała stłuszczeniu hepatocytów czyli komórek wątrobowych,
  • reguluje pracę tarczycy,
  • działa detoksykacyjnie.

Czy wiesz, że….

odpowiednie spożycie metioniny podnosi wartość pH moczu i żółci, dzięki czemu zapobiega powstawaniu kamieni moczowych i żółciowych.

Nadmiar

Nadmiar metioniny (przede wszystkim związany z długotrwałą nadmierną suplementacją) może objawiać się:

  • nudnościami,
  • wymiotami,
  • zaparciami,
  • sennością,
  • bólami głowy,
  • zakwaszeniem organizmu,
  • zmniejszeniem stężenia kwasu foliowego,
  • zmianami pH surowicy krwi,
  • zwiększonym wydalaniem wapnia z moczem.

Badania wskazują również na związek pomiędzy wysokimi stężeniami metioniny a występowaniem demencji.

Suplementacja

Suplementacja aminokwasu na ogół nie jest potrzebna – dieta tradycyjna, wegetariańska, a nawet wegańska obfituje bowiem w produkty będące bardzo dobrymi źródłami metioniny. Natomiast jest całkiem spora grupa osób, które nie powinny przyjmować suplementacji tym aminokwasem bez konsultacji lekarskiej – są to:

  • kobiety ciężarne,
  • matki karmiące,
  • kobiety przyjmujące doustne środki antykoncepcyjne lub hormonalną terapię zastępczą,
  • osoby z chorobą wieńcową,
  • osoby z chorobami wątroby,
  • osoby z schizofrenią (duże dawki metioniny mogą doprowadzić do zaostrzenia objawów psychotycznych).

Niedobór

Dieta uboga w metioninę może prowadzić do:

  • osłabienia włosów,
  • hipercholesterolemii – wysokich poziomów cholesterolu we krwi,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • niealkoholowego stłuszczeniowego zapalenia wątroby,
  • utleniania cząsteczek tłuszczu krążących we krwi (tzw. peroksydacji lipidów) zwiększającej ryzyko miażdżycy,
  • niedokrwistości,
  • ubytku masy ciała,
  • osłabionej odporności,
  • zaburzeń psychicznych,
  • spowolnienia wzrostu u dzieci,
  • u kobiet w ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej płodu – np. przepukliny oponowo-rdzeniowej czy rozszczepu kręgosłupa.

Źródła

Dobrymi źródłami metioniny są:

  • jaja,
  • ryby,
  • nasiona sezamu,
  • orzechy brazylijskie,
  • produkty zbożowe,
  • nasiona roślin strączkowych.

Metionina jest aminokwasem, który musimy dostarczyć z jedzeniem, ponieważ nasz organizm go nie syntezuje, występuje on jednak w tak wielu produktach, o tak różnorodnym pochodzeniu – zarówno zwierzęcym jak i roślinnym – że niezależnie od rodzaju stosowanej diety, urozmaicony jadłospis jest wystarczającym sposobem dla prawidłowego pokrycia dziennego zapotrzebowania.

Zdjęcie: zirconicusso / FreeDigitalPhotos.net

2 komentarze

  • Piotr

    kto to pisał?
    nasiona roślin strączkowych źródłem metioniny???

    przecież metionina jest aminokwasem ograniczającym w roślinach strączkowych!

    • Marta Mikuła-Meyer

      To, że metionina jest aminokwasem ograniczającym jeszcze nie znaczy, że jest jej tam mało. Oznacza to tylko, że metioniny jest w stosunku do innych zwartych w roślinach strączkowych aminokwasów egzogennych mniej, więc reszty nie wykorzysta się do np. budowy tkanek ustrojowych o ile się tej metioniny nie uzupełni z jakiegoś innego produktu w danej potrawie. Za to metioninę wykorzysta się całą. Gdy przyjrzy się Pan ilości metioniny w miligramach w różnych produktach roślinnych to okaże się, że w takiej soczewicy jest jej 210 mg, w soi 429 mg, a 16 mg w marchewce czy też 8 mg w kapuście pekińskiej. Pojęcie aminokwasu ograniczającego odnosi się do innych aminokwasów egzogennych w danym produkcie, ale nie jest żadnym wyznacznikiem ile danego aminokwasu znajduje się w produkcie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *