Kuchenne lekarstwa na przeziębienia

Jesień to trudna pora roku. Nawet złota polska jesień bywa wyzwaniem – chłodne noce, ciepłe dni – łatwo nie dopasować ubrania. Później przychodzi pora na deszcz, wiatr i nagle okazuje się, że wszyscy wkoło są przeziębieni. Nie zawsze można sobie pozwolić na omijanie dużych zgrupowań ludzi, a bywa niejednokrotnie tak, że mimo iż jakimś cudem ominiemy wszystkich kaszlących i kichających w autobusie lub tramwaju, to w pracy jakiś nadgorliwy kolega przywlecze się z temperaturą. Jak się przed tym chronić? Jak poopiekować się sobą gdy już dopadnie nas katar i kaszel? Co jeść gdy ma się gorączkę? Zwłaszcza, że wcale nie nie mamy w takiej sytuacji apetytu, a już na pewno nie chce nam się stać w kuchni.

 

Sok malinowy

W przeziębieniach często sięgamy po sok malinowy – przygotowujemy go z wodą czy herbatą. Warto pamiętać, aby nie łączyć go z napojem bardzo gorącym, ale ciepłym, najlepiej tuż przed wypiciem. Sok malinowy stanowi doskonałe źródło witaminy C, którą wysoka temperatura niszczy nawet w 70-90%, a przecież nie o to nam chodzi.

Czasami spotykam się z pytaniem o to czy sok sklepowy jest równie skuteczny jak domowy? Sok malinowy przygotowany w domu jest produktem, z który trudno konkurować z tej przyczyny, że zawiera same maliny i cukier. Natomiast produkty sklepowe na ogół są mieszaniną syropów – aroniowego w większości i malinowego do smaku. Czy oznacza to, że są nie skuteczne? Nie, nie trzeba się martwić – soki te są dobrym źródłem witaminy C, a spożywane na ciepło mają działanie napotne.

Warzywa i owoce

W przeziębieniach warto sięgać po bogate w składniki odżywcze warzywa i owoce – są one nie tylko źródłem witaminy C (zwiększającej odporność) ale również beta-karotenu (czyli prowitaminy A) łagodzącego podrażnienia śluzówki np.: gardła. Oczywiście najlepiej byłoby spożywać surówki, co jednak zrobić gdy przełknięcie czegokolwiek jest znęcaniem się nad sobą? Wtedy warto sięgnąć po soki – źródło nie tylko witamin, ale również wody. Reklamy, rodzina, znajomi często polecają świeże, samemu przygotowane napoje. Nie popadajmy jednak w przesadę, jeżeli choruje nasze dziecko i chodzimy ze zmęczenia na rzęsach, albo sami jesteśmy chorzy i nic nam się nie chce, to włączanie sokowirówki (hałas!) i przygotowywanie soku np.: ze świeżej marchewki jest sztuką dla sztuki. O ile nie mamy kogoś kto nas wyręczy (ach, te marzenia) to lepiej sięgnąć po kupny sok, często wzbogacany witaminami. Najlepiej wybrać sok przecierowy, bez konserwantów. A cukier… o ile jego ilość nie jest gargantuiczna, smaku soku nie zabija oblepiająca słodycz, a kaloryczność w 100 ml produktu kształtuje się w okolicach 50-60 kcal (informacja powinna być na opakowaniu) – nie ma znaczenia czy producent dodał biały cukier, glukozę czy fruktozę, różnicę można znaleźć tylko w reklamach i modzie na dany produkt.

Syrop z cebuli

Gdy dopada nas kaszel warto sięgnąć po sposób naszych babć i mam, czyli syrop z cebuli. Jest go bardzo łatwo przygotować, jest tani i skuteczny, a do tego całkowicie naturalny. Same zalety. Jak go przygotować? Bierzemy 1 dużą cebulę, 200 g cukru (tj. szklankę). Następnie kroimy cebulę w plastry, przesypujemy cukrem i odstawiamy pod przykryciem na noc. Część osób zastępuje cukier miodem, ale uwaga – taka mieszanka może zadziałać odwrotnie – podrażniając gardło, doprowadzić do kaszlu. Dlatego cukier w tym akurat przypadku jest lepszym rozwiązaniem. Jaką cebulę wybrać? Można zastosować każdą, czerwona jest delikatniejsza warto więc sięgnąć po nią jeżeli przygotowujemy syrop dla dziecka.

Syrop z czosnku

Innym syropem jaki można zastosować w przeziębieniu jest syrop z czosnku. Przygotowuje się go z 2-3 główek czosnku (tylko polskiego a nie chińskiego), sok z 2 cytryn, szklankę wody oraz 6 łyżek miodu. Czosnek miażdżymy, dodajemy sok, wodę i miód, dokładnie mieszamy i zostawiamy na dobę w chłodnym i zacienionym miejscu. Później całość przecedzamy. Tak przygotowany syrop można spożywać profilaktycznie raz dziennie na wieczór (dorośli 1 łyżkę, dzieci 1 łyżeczkę) lub leczniczo – kilka razy na dzień, nie częściej niż co 4 godziny.

Miód

Zamiana cukru na miód w okresie jesienno-zimowym jest bardzo dobrym sposobem na profilaktykę przeziębień. Ten cudowny złocisty produkt jest również doskonałym lekarstwem – ma działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Niestety, zdobycie dobrego miodu wcale nie jest łatwe. Obecnie, dla oszczędności do miodu polskiego dodaje się miód chiński (tańszy – kto by się przejmował jak wygląda środowisko w którym powstał). Jak więc wybierać miód? Trzeba czytać etykietę – zwykle producenci polskiego miodu chwalą się tym na całego, a mieszanki wszelkiej maści pisane są drukiem tak drobnym, że nawet z lupą trudno je przeczytać. Warto również sięgać po miód skrystalizowany – mamy pewność, że jest naturalny, a producent nie poddał go zbyt brutalnej obróbce, byle tylko pozostał płynny.

Jak spożywać miód? Dodajemy go do ciepłego, a nie wrzącego, mleka, wody, herbaty. Warto na to zwracać uwagę – zbyt duża temperatura niweluje jego prozdrowotne działanie. Jeżeli lubimy, a nie mamy problemy z nadmiarem kilogramów lub cukru, możemy w okresie jesiennym raz na jakiś czas przygotować sobie kanapki z miodem.

Herbatki ziołowe

Po pierwsze rumianek – działa kojąco i przeciwzapalnie, należy pamiętać aby w trakcie zaparzania filiżankę przykryć spodeczkiem.

Po drugie lipa – działa napotnie, przeciwgorączkowo (nie oznacza to jednak, że zastąpią środki przeciwgorączkowe gdy wyskoczy nam 38-39º) oraz przeciwbólowo.

Owoc kopru włoskiego

Owoc kopru włoskiego zawiera olejki eteryczne łagodzące kaszel. Można go podawać zarówno dzieciom jak i dorosłym, a przygotowanie jest banalnie proste, są to po prostu saszetki do zalania wrzącą wodą. Prostota jest tutaj kluczową sprawą – jak już kogoś łamie w kościach, ma katar, kaszel, a w głowie młot pneumatyczny – to na wykonywanie skomplikowanych czynności nie ma siły.

Tymianek

Bywa tak, że dopada nas przeziębienie, dotaczamy się do domu, a droga do apteki wydaje się długa i nieprzyjemna. Sięgamy wtedy po domowe sposoby – warto wtedy zajrzeć na półkę z przyprawami. Tymianek to nie tylko przyprawa do mięs, zup, ryb czy zapiekanek, ale również świetny środek wykrztuśny i przeciwbakteryjny. Wystarczy łyżeczkę przyprawy zalać połową szklanki wrzącej wody, odstawić na 5 minut pod przykryciem. Uzyskany napar będzie miał działanie lecznicze.

Dieta

W gorączce, przeziębieniu zawsze warto sięgnąć po produkty lekkostrawne, duże ilości płynów (przynajmniej 2-3 litry). Jeżeli możemy, mamy czas i siłę, warto urozmaicić jadłospis, wprowadzić w nich więcej tłustych ryb, tłuszczy roślinnych (olej z oliwek, oleje) bogatych w witaminę E oraz białko niezbędne do produkcji przeciwciał. Nie zapomnijmy również o produktach bogatych w cynk, składnik ten bowiem pobudza do działania układ immunologiczny.

Kuchenne lekarstwa nie zastąpią wizyty u lekarza jeżeli dopadnie nas gorączka czy gardło spuchnie do granic niemożliwości, mogą jednak pomóc na początku infekcji, łagodzą jej przebieg i wspomagają leczenie farmakologiczne.

Zdjęcie: Jeroen van Oostrom / FreeDigitalPhotos.net

4 komentarze

  • monikka

    Nie bardzo rozumiem Pani propozycję zamiany cukru na miód. Miód to sam cukier (owszem, glukoza+fruktoza, a nie sacharoza, ale jednak). Co za różnica czy cukier wyprodukowała fabryka czy pszczoła?

    • Marta Mikuła-Meyer

      Miód to nie tylko cukier, ale również wiele składników: kwasy organiczne, sole mineralne, enzymy, związki mineralne. Wiele z tych składników ma działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Absolutnie nie da się porównać miodu z cukrem.

  • monikka

    Kwestia, czy te kwasy organiczne, sole mineralne, enzymy, związki mineralne zrównoważą szkodliwe działanie cukru (co do tego,że miód to nie sam cukier zgoda:) Ale ok. 80%.

    • Marta Mikuła-Meyer

      Nie jestem zwolenniczką teorii spiskowych w dietetyce i głęboko wierzę (na podstawie swojej wiedzy), że niewielkie i umiarkowane ilości większości produktów spożywczych – w tym miodu – nie czynią w organizmie szkody, a w przypadku miodu wspaniale wspomagają układ immunologiczny w walce z przeziębieniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *