Dieta jodowa

OdchudzanieW poszukiwaniu sposobu na bezproblemowe schudnięcie, najlepiej nie wymagającego zbyt wielkiego wysiłku, czasami sięgamy po jakąś wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmu, jakąś najprawdziwszą prawdę i odkrywamy… przysłowiowe koło. Istnieje kilka takich diet, które z niewielkiego wycinka wiedzy o żywności i żywieniu, czynią podstawową zasadę odchudzania. Jedną z nich jest dieta jodowa – sposób żywienia jak najbardziej zdrowy, ale czy skuteczny? Może w jakimś niewielkim stopniu. Nie jest to jednak sposób na pozbycie się kilkukilogramowej nadwagi i nie każdy może stosować taka dietę.

 


Jod a przemiana materii

Prawdą jest, że jod jest potrzebny do prawidłowej przemiany materii – jest składnikiem biorącym udział w budowie hormonów tarczycy, a co za tym idzie bierze udział w spalaniu substancji energetycznych czyli węglowodanów i tłuszczu. Jeżeli w naszym codziennym jadłospisie brak jodu, może dojść do zahamowania procesów metabolizmu komórkowego, spowolnienia związanego z tymi procesami pozyskiwania energii, a to oznacza spowolnienie przemiany materii. W takiej sytuacji wprowadzenie prawidłowych ilości jodu jest jak najbardziej wskazane, ale… nie oznacza to, że im więcej jodu tym lepiej, bowiem jego nadmiar może być przyczyną np. chorób tarczycy.

Zasady diety

Jest kilka funkcjonujących oddzielnie diet opartych o dobroczynne działanie jodu. Jedna z nich zaleca ograniczenie kaloryczności diety poniżej 1000 kcal – i mimo, że duża ilość jodu sprzyja przyspieszeniu przemiany materii, a tak niskokaloryczna dieta daje dość szybkie rezultaty, to jednak musimy być przygotowani na efekt jojo po skończeniu diety oraz, w zależności od doboru składników, mniejsze lub większe problemy z niedoborami pokarmowymi. Tak niskokaloryczne odchudzanie zawsze jest związane z dużym ryzykiem powrotu do wagi poprzedniej oraz ryzykiem narażenia zdrowia.

Drugi to dość oryginalny sposób, wpisujący się w nurt ostatnio tak modnych diet bez ograniczeń. Można teoretycznie jeść wszystko, bez ograniczeń kalorycznych i ilościowych, ale na wieczór należy zjeść gotowaną rybę i całą cytrynę (bez skórki). W założeniu, taki posiłek przed snem miał przyspieszyć przemianę materii na wieczór i działać wtedy gdy zwykle spalamy najmniej, czyli w nocy. I tutaj rezultaty bywają bardzo różne – od schudnięcia po przytycie. Jedne osoby intuicyjnie przechodząc na dietę zmniejszają ilości pożywienia, a tym samym energetyczność diety, inne słysząc bez ograniczeń – jedzą nawet więcej, bo przecież mają w swoim odczuciu sposób na spalenie tego nadmiaru. A tak to nie działa.

Każdy jednak lubi trochę wspomóc organizm w odchudzaniu, pamiętajmy więc aby:

  • dostarczać około 1200 – 1500 kcal,
  • przyjmować nie mniej niż 150 ug , ale nie więcej 200 ug od jodu na dobę,
  • jeść przynajmniej 4-5 razy w ciągu dnia,
  • pamiętać nie tylko o produktach bogatych w jod, ale również o warzywach i witaminach.

Dla kogo nie?

Diety tej nie powinny stosować osoby:

  • z chorobami autoimmunologicznymi tarczycy,
  • osoby niepełnoletnie,
  • matki karmiące.

Jeżeli ktoś cierpi na inne choroby związane z zaburzeniami hormonalnymi, stosowanie diety jodowej powinien skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Jakie składniki?

Codzienne spożywanie produktów zawierających jod jest zdrowe, ale sięganie po specjalnie wzbogacaną żywność, a nawet parafarmaceutyki zawierające jod może być bardzo szkodliwe. Istnieje wiele artykułów spożywczych bogatych w ten składnik mineralny nie ma więc potrzeby stosowania specjalnych kropli, tabletek czy wzbogacanej wody.

Chcąc dostarczyć sobie odpowiednią ilość jodu w diecie zaplanuj ryby morskie (a zwłaszcza oceaniczne) przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Fajnym, bardzo bogatym w jod artykułem spożywczym są też owoce morza – chyba bezkonkurencyjne ostrygi to ponad 500 ug jodu w 100 g produktu spożywczego. Ale jod znajduje się również w produktach mlecznych, jajach czy chociażby algach morskich – może więc warto wybrać się na sushi.

Istnieje wiele diet odchudzających – skutecznych i nieskutecznych, zdrowych i szkodliwych, szybkich i długotrwałych – czasami trudno wybrać sposób utraty nadmiaru kilogramów. Dieta jodowa stosowana z umiarem, może trochę wspomóc naszą kampanię na rzecz prawidłowej wagi, a jak wiemy każdy sojusznik w tej walce jest na miarę złota. Można więc z tej diety skorzystać, ale sam jod, bez innych ograniczeń i zmian nawyków żywieniowych na zdrowe, nic nie zdziała.

Zdjęcie: patpitchaya / FreeDigitalPhotos.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *